×MENU Biostat

Uniknięcie uprzedzeń ankietowych - zapewnienie, że ankiety dostarczą właściwych odpowiedzi

Badania ankietowe są cennym źródłem informacji, z którego można czerpać spostrzeżenia. Istnieje wiele czynników, które mogą mieć wpływ na jakość zbieranych danych. Uprzedzenie ankietowe jest jednym z najtrudniejszych elementów, które należy kontrolować podczas uzyskiwanych danych. Niezwykle trudno jest stwierdzić, czy zgromadzone przez Ciebie wyniki ankiety zostały w jakikolwiek sposób zniekształcone przez tendencyjność. Komplikuje sprawę fakt, że nie zawsze jest to celowe działanie ze strony respondenta. Czasami ludzie po prostu mówią to, co myślą, że chcesz usłyszeć. W niektórych przypadkach, np. w sektorze opieki zdrowotnej lub ubezpieczeń, tendencyjne wyniki badań mogą często prowadzić do wniosków, które są negatywne lub niebezpieczne. Ludzie są z natury stronniczy, więc ciężar spoczywa na barkach badacza, aby upewnić się, że uda im się uzyskać to, co jest bezstronne i bez uprzedzeń. 

Mądrze formułuj pytania

Tworząc ankietę, musisz uważać, aby nie formułować pytań w sposób, który nakierowuje respondentów. Ważne jest, aby unikać pytań polaryzujących lub wywołujących emocje, chyba że jest to absolutnie konieczne, ponieważ zdenerwowany respondent prawdopodobnie udziela stronniczych odpowiedzi. Wskazane jest również, aby język był jak najprostszy. Do osoby, która nie zna Państwa produktu lub usługi, należy zwrócić się w sposób jasny i bezpośredni, w przeciwnym razie istnieje ryzyko uzyskania nieprawidłowych danych.

Dobry projekt - dobre odpowiedzi

Na odpowiedzi na ankiety internetowe może mieć wpływ ich ogólna konstrukcja. Spójny, dobrze zaprojektowany interfejs ankietowy prawdopodobnie pozwoli uzyskać odpowiedzi lepszej jakości. Język musi zostać rozszerzony również na platformy mobilne – smartphone’y są tak samo wszechobecne, jak komputery, czy laptopy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoi respondenci będą próbowali wypełnić ankietę na telefonie komórkowym lub tablecie. Nowoczesna platforma ankietowa może pomóc Ci w tworzeniu dobrze zaprojektowanych, przyjaznych dla urządzeń mobilnych ankiet online, które pomagają uchwycić potrzebne Ci dane.

Poznaj dane demograficzne

Badanie sytuacji demograficznej jest kluczowym elementem tworzenia i rozpowszechniania ankiety, ale czy wiesz, że jest to również główny czynnik wpływający na stronniczość badania? Ankiety rozprowadzane wśród niewłaściwych odbiorców mogą prowadzić do niekompletnych ankiet i stronniczych odpowiedzi, które będą zniekształcać Twoje dane.

Uporządkuj swoją ankietę

Kluczowym czynnikiem w ograniczaniu uprzedzeń w udzielaniu odpowiedzi jest upewnienie się, że respondent ma możliwość wyboru odpowiedzi, która jest zwięzła i niezbyt błędna. Najlepiej nie umieszczać dodatkowych pytań w samym pytaniu podstawowym, ponieważ może to dezorientować lub irytować respondentów. Należy również pamiętać, że osoby biorące udział w ankiecie mogą nie być zaznajomione z tematem, na który są pytani, więc przytłaczanie ich informacjami może mieć negatywny wpływ i skutkować stronniczością odpowiedzi.

Czy respondenci mają drogę ucieczki?

Czasami, nawet po dostarczeniu im niezbędnych informacji, respondent może mieć wrażenie, że nie wie wystarczająco dużo, aby odpowiedzieć na pytanie prawidłowo. Jest to całkowicie akceptowalne i musisz to uwzględnić w swoich ankietach, dając im możliwość powiedzenia tego.

Unikanie uprzedzeń w badaniach, czyli lepsze dane

Badania są wrażliwe na dane i mogą spowodować, że będziesz miał do czynienia z dużą liczbą analiz. Nowoczesne narzędzia ankietowe online z pewnością pomogą Ci w zestawianiu tych danych, abyś mógł z nich wyciągnąć wnioski, ale musisz dostarczyć im odpowiednich pytań. Chociaż nie jest możliwe, aby respondenci odpowiadali na pytania w sposób całkowicie bezstronny, solidna i starannie opracowana ankieta może w znacznym stopniu pomóc w zminimalizowaniu stronniczości.

ankiety

Zaufali nam:

KONTAKT

shape

Biuro Handlowe - Warszawa
Aleje Jerozolimskie 96
Warszawa 00-807

Biuro w Rybniku
ul. Kowalczyka 17
Rybnik 44-206

Monika Jaremków

dr Monika Jaremków
Dyrektor ds. Badań
tel:(+48) 666 068 671
badania@biostat.com.pl