Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Początki badań „tajemniczy klient”
#1
Na polskim rynku „tajemniczy klient” nie jest o wiele starszy czy młodszy od pozostałych rodzajów badań marketingowych. Łatwo się jednak domyślić, że badania tego typu wymyślono na zachód od Wisły, czyli tam gdzie rozwijał się kapitalizm. Przed pierwszą wizytą TK musiało dojść do odpowiedniego rozwoju sieci handlowych/usługowych (bo przecież po co mystery shopper miałby badać produkcję?). Początki były takie, że pracodawcy chcieli sprawdzić uczciwość personelu. Mniej więcej od lat 40. XX w. podstawiali więc detektywów jako pracowników. Ich zadaniem było wychwytywanie wszelkich nieprawidłowości w transakcjach. Czyli firmy badały się „od wewnątrz”, bo ci detektywi byli na etatach jako pracownicy sklepu czy banku. Dopiero potem zaczęto zwracać uwagę na jakość obsługi, zwłaszcza że rynek stawał się coraz atrakcyjniejszy i bardziej konkurencyjny. Od lat 70. możemy już mówić o profesjonalnych badaniach mystery client. To wtedy sieci handlowe i usługowe zaczęły zatrudniać firmy zewnętrzne, by ktoś obiektywnie sprawdził proces obsługi ich klientów.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości